На варті державного фінансового контролю

Сьогодні Держфінінспекція України – це розгалужена фахова структура.

Вона здійснює багатогранну діяльність, завдання, повноваження і статус якої були визначені указами Президента України «Про заходи щодо підвищення ефективності контрольно-ревізійної роботи та «Про затвердження Положення про Державну фінансову інспекцію».

Серед основних напрямів діяльності – здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових та матеріальних ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяттям зобов’язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності на підприємствах, в установах та організаціях, які використовують у власній діяльності кошти з бюджетів усіх рівнів; дотриманням законодавства на всіх стадіях бюджетного процесу щодо державного і місцевих бюджетів; проведення державного фінансового аудиту, перевірки державних закупівель та інспектування тощо.

Як відомо, у грудні 2010 року Головне контрольно-ревізійне управління реорганізовано в Держфінінспекцію. Повноваження останньої визначені Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні». До них належить проведення: планових виїзних ревізій; позапланових виїзних ревізій; зустрічних звірок.

Закон привніс немало в діяльність Держфінінспекції. Порівняно з ГоловКРУ, Держфінінспекція певною мірою отримала більше прав, таких необхідних для якісного контролю.

По-перше, Закон надав право Держфінінспекції та її територіальним органам для виконання покладених завдань одержувати від держорганів та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ й організацій усіх форм власності, їх посадових осіб, фізичних осіб – підприємців інформацію, матеріали й документи.

По-друге, нарешті врегулювати питання проведення зустрічних звірок. Якщо раніше інспектор міг вийти на звірку лише до суб’єкта господарювання, із яким об’єкт контролю мав безпосередні правові відносини, то сьогодні її можна провести в будь-яких підприємствах, установах та організаціях. Адже тільки вона дозволить з’ясувати реальність і повноту відображення операцій та розрахунків в обліку об’єкта контролю.

Держфінінспекція самостійно обмежує кількість контрольних заходів. У вересні 2011 року видано наказ, який забороняє на об’єктах контролю в плановому порядку проводити кілька різновидів контрольних заходів частіше ніж раз на рік. Наприклад, держфінаудит на об’єкті можна провести виключно за умови, що ревізія на цьому об’єкті протягом року не планується.

У 2013 році Держфінінспекцією запроваджено ризик-оріентовний підхід до планування контрольно-ревізійної роботи. Тобто об’єкти до плану включають лише на підставі обґрунтованих ризиків допущення фінансових порушень. Результати говорять самі за себе. Якщо у січні-вересні 2013 році

Богодухівською міжрайонною державною фінансовою інспекцією проведено 23 контрольних заходів, то у січні-вересні 2014 року їх кількість склала – 8, тобто зменшилася в 3 рази.

Якщо кількість контрольних заходів поступово зменшується, чи означає це, що стан фінансової дисципліни в останні роки покращився? Безумовно, стан державної фінансової дисципліни покращився. У першу чергу завдяки твердій позиції Президента та Уряду щодо забезпечення жорсткого контролю за використанням державних фінансів. Можемо сказати, що контрольний захід для об’єкта контролю – своєрідний антибіотик, який попереджає порушення в майбутньому.

Начальник
Богодухівської міжрайонної
державної фінансової інспекції
О.С. Грачова