Залучення інвестиційних ресурсів дає можливість вирішувати широкий спектр питань, пов'язаних з діяльністю галузей матеріального виробництва, соціально-гуманітарної сфери та вирішення проблем територіальних громад

зауважив під час наради у голови райдержадміністрації головний спеціаліст відділу економічного розвитку і торгівлі райдержадміністрації А.М.Філіппов.

Як зауважив Андрій Миколайович, на даний час шляхи надходження інвестицій у район можна поділити на 4 напрямки:

- кошти бюджетів усіх рівнів;

- від участі у конкурсах, грантах;

- кошти суб'єктів господарювання;

- спонсорська допомога.

Враховуючи пропозиції районної державної адміністрації, до Програми економічного і соціального розвитку Харківської області на 2015 рік включено 3 об'єкти охорони здоров'я, 1 - житлово-комунального господарства та 12 - газифікації населених пунктів району. На один об'єкт - продовження будівництва Комплексу по управлінню комунальними відходами в м. Богодухові за рахунок обласного фонду охорони навколишнього середовища заплановано виділити кошти в сумі 10 млн.грн., з яких 3 млн.грн. - вже перераховано підряднику, торік освоєно 20 млн.грн.

На ремонт комунальних автодоріг району у минулому році надійшла субвенція з державного та обласного бюджетів у сумі 1 877,1 тис.грн., з яких використано 596,4 тис.грн. (32%). З метою проведення вказаних робіт у 2015 році надано пропозиції до Департаменту житлово-комунального господарства та розвитку інфраструктури Харківської обласної державної адміністрації щодо виділення коштів з обласного бюджету в сумі 7502,3 тис.грн.

Для вирішення питань щодо залучення в район коштів обласного та державного бюджетів обов’язковою умовою є наявність проектно-кошторисної документації. Найактивніше в цьому напрямку працює міська рада. Торік за власні кошти виготовлена проектно-кошторисна документація на будівництво та реконструкцію 6 об'єктів водопостачання і водовідведення міста. У поточному році виділено 250 тис.грн. на виготовлення проектно-кошторисної документації на реконструкцію очисних споруд по вул.Комарова.

Сазоно-Баланівська сільська рада у 2014 році за власні кошти виготовила документацію на будівництво артезіанської свердловини.

У поточному році робота з означеного питання триває. Вже виготовлена проектно-кошторисна документація на ремонт даху Гутянської та Ульяновської ЗОШ І-ІІІ ступенів.

Протягом 2014 року місцеві ради району виділяли кошти на вирішення проблем житлово-комунального господарства та закладів соціально-гуманітарного призначення, Зокрема:

- міська рада - 146,7 тис.грн. на придбання основних засобів для КП “Богодухіввода”, 126 тис.грн. - на проведення реконструкції водопровідних мереж, 336,4 тис.грн. - на часткову оплату спецавтомобіля для очищення доріг;

- Полково-Микитівська сільська рада - для заміни віконних блоків у дошкільному навчальному закладі;

- Губарівська сільська рада надала субвенцію районному бюджету в сумі 92,6 тис.грн. для придбання твердопаливного котла для школи.

У поточному році Петропавлівська сільська рада надала субвенцію районному бюджету в сумі 270 тис.грн. на реконструкцію частини будівлі школи під дошкільний навчальний заклад, Гутянська селищна рада - 700 тис.грн. для придбання шкільного автобусу. Майже всі органи місцевого самоврядування району планують залучити кошти місцевих бюджетів на вирішення проблемних питань.

З метою залучення інвесторів районна державна адміністрація надала до Департаменту економіки і міжнародних відносин Харківської обласної державної адміністрації оновлену інформацію по інвестиційних пропозиціях для включення їх до загальнорегіональної бази даних, до Департаменту з підвищення конкурентоспроможності регіону Харківської обласної державної адміністрації - пріоритетні проектні пропозиції на 2015 рік для залучення коштів міжнародної технічної допомоги та пропозиції щодо об'єктів району, які пропонуються для впровадження проекту «Сприяння розвитку соціальної інфраструктури» за кошти німецького банку KfW з метою забезпечення житлом вимушених переселенців зі сходу України та підтримки об'єктів соціальної інфраструктури.

Розробником майже всіх проектів є міська рада. Для вирішення окремих питань водопостачання та водовідведення в м.Богодухові до Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної державної адміністрації надано 3 проекти для їх можливого фінансування за рахунок коштів державного та обласного фонду охорони навколишнього середовища. До обласної державної адміністрації міською радою також надано 9 ідей проектів, які пропонуються включити при розробленні Плану реалізації до Стратегії розвитку Харківської області на період 2015-2017 років.

Проектна пропозиція “Трансформація ринку в напрямку енергоефективного освітлення”, яка передбачає розробку та втілення пілотних мікропроектів з енергоефективного освітлення 18 вулиць та мікрорайонів вулиці Шевченка, Чалого, Охтирська та Дем'яна Бєдного м.Богодухова визначена в резерв для залучення коштів міжнародної технічної допомоги в рамках реалізації ІІІ етапу спільного Проекту Європейського союзу та Програми розвитку ООН “Місцевий розвиток, орієнтований на громаду”.

Для участі у конкурсному відборі по отриманню грантів із Фонду Східноєвропейського партнерства з енергоефективності та довкілля надано проектну пропозицію “Будівництво вітрогенераторів в місті Богодухові”.

Однією з важливих складових процесу залучення інвестицій є створення сприятливого інвестиційного іміджу. Тому, за підтримки Харківського регіонального центру інвестицій та розвитку торік міською радою розроблено інвестиційний паспорт, який пройшов конкурсний відбір для участі 10 міст у виставці під час проведення міжнародної конференції у Польщі.

Разом з тим, спостерігається низька активність інших органів місцевого самоврядування та громадських об'єднань з означеного питання. На участь у щорічному обласному конкурсі територіальних громад «Разом у майбутнє» подали свої міні-проекти лише Богодухівська міська рада, Сіннянська та Крисинська сільські ради. Переможцями визнано 3 проекти ініціативних груп, а саме: 1 - с.Сінне та 2 - Богодухівського ДНЗ №7 та №5, що дасть можливість залучити в район 297,5 тис.грн.

Головним джерелом інвестиційних ресурсів у районі залишаються власні кошти підприємств та організацій.

Зокрема, у минулому році господарствами району придбано сільськогосподарської техніки і обладнання на суму 46,7 млн.грн., промисловими підприємствами встановлено обладнання на суму майже 7 млн.грн. Протягом останніх двох років за кошти суб'єктів господарювання ряд бюджетних установ району переведено на альтернативні види опалення.

Крім того, значна частина коштів вкладається підприємцями району в розвиток споживчого ринку. Для прикладу, у 2014 році було відкрито 8 підприємств роздрібної торгівлі.

Важливу роль у вирішенні окремих проблем відіграє залучення коштів спонсорської допомоги. За рахунок вказаного джерела у минулому році проведено часткову заміну віконних блоків на енергозберігаючі в: поліклінічному відділенні КУОЗ Богодухівська центральна районна лікарня, 9 загальноосвітніх закладах району, відремонтовано покрівлі в 4 фельдшерсько-акушерських пунктах, проведено ремонт приміщення ФАП в с.Таверівка, встановлено опалення у приміщені актового залу Крисинського сільського будинку культури, тощо.

Таким чином, у районі проводяться заходи, спрямовані на нарощування інвестиційних ресурсів. Разом з тим, є важливі перешкоди для залучення зовнішніх інвестицій. Перш за все:

- нестабільна політична ситуація в країні;

- відсутність державних гарантій для інвесторів;

- низька фінансова спроможність району;

- недостатній розвиток механізмів страхування фінансових ризиків потенційних інвесторів.

При цьому, район має ряд переваг, серед яких: вигідне географічне розташування, розвинену інфраструктуру, наявність вільної кваліфікованої робочої сили, районний центр зайнятості за заявкою потенційних інвесторів може забезпечити підготовку спеціалістів потрібних напрямків через освітні заклади району та області, тощо.

Враховуючи вимоги сьогодення щодо скорочення споживання природного газу, важливим напрямком роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування є залучення інвесторів щодо виробництва нетрадиційних джерел енергії та при потребі відпрацювання механізму державно-приватного партнерства.

Потрібно також активізувати роботу органів місцевого самоврядування щодо розроблення інвестиційних пропозицій (проектів) для участі у конкурсах по залученню коштів та грантів для вирішення проблем територіальних громад району.