В Україні стартував процес добровільного об'єднання громад

Коментар з цього приводу голови районної державної адміністрації В.А.Шарова.

Володимире Анатолійовичу, як ви особисто ставитесь до проведення реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади?

Вважаю, що реформа в Україні повинна була б розпочатись ще 20 років тому, відразу після прийняття на всенародному рівні акту про Незалежність. Необхідність створення спроможних територіальних громад продиктована вимогою часу. Сьогодні українське суспільство вимагає нового підходу у передачі владних повноважень на місця, тобто нам потрібно побудувати нову модель об’єднання територіальних громад шляхом із низу до верху. Звичайно, як голова районної державної адміністрації, я дуже хочу, щоб територіальні громади були здатні вирішувати питання місцевого рівня. Сьогодення показує, що велика кількість їх є нечисленними, більшість з них не здатні забезпечити населення належними послугами. Постає питання: чи мають такі громади шанс на розвиток? Відповідь виникає сама по собі - необхідне укрупнення, об’єднання зусиль і ресурсів для спільного вирішення питань місцевого значення.

Ви зустрічалися з жителями майже усіх населених пунктів району під час громадських обговорень проекту перспективного плану формування територій громад. Як реагують люди на ці зміни, що повинні відбутися в територіальному устрої району?

Дійсно, протягом останнього часу я багато зустрічався з мешканцями району під час обговорення реформи. Думки і пропозиції були неоднозначними. Більшість громад на сьогодні готові об’єднуватися, оскільки розуміють, що без цього годі сподіватися на якийсь розвиток. Хтось хоче залишитися самостійною громадою. Вважаю, що такі громади ще не до кінця зрозуміли ті переваги, які їм дасть об’єднання.

Що, на Вашу думку, дасть об’єднання територіальних громад?

Наслідком децентралізації повинна стати комфортна модель самоуправління, яка б відображала реальні потреби громад, мала фінансове підґрунтя для зрушень вперед та була сприятливою для людей.

Йдеться про наділення територіальних громад більшими ресурсами та мобілізацію їхніх внутрішніх резервів. Перш за все - це зарахування до їхніх бюджетів 60% податку на доходи громадян. З додаткових ресурсів у ході реформи місцеві ради отримують власний земельний податок, ставки якого на своїй території кожна рада встановлюватиме самостійно. При цьому до юрисдикції кожної ради передаються всі землі відповідної громади, в тому числі й за межами населених пунктів. Також запроваджується обов'язковий у країнах зі спроможним місцевим самоврядуванням місцевий податок на нерухоме майно. Рішення про його запровадження та його ставки кожна місцева рада приймає самостійно. Громада отримує також 5% від продажу пального на АЗС, алкогольних та тютюнових виробів. Крім того, за бюджетами місцевого самоврядування залишаються такі джерела як раніше закріплені місцеві податки і збори.

Також однією із переваг децентралізації влади є фонд регіонального розвитку громад і, в разі їх об’єднання, останні отримають можливість фінансової підтримки. Об’єднані громади переходять на прямі бюджетні відносини з Державним бюджетом (зараз прямі відносини мають лише області, райони, міста обласного значення).

Передбачено також, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки та пільги по платі за землю не тільки в межах, а й за межами населених пунктів. У перспективі органи місцевого самоврядування об'єднаних громад отримають виключні повноваження щодо розпоряджання, володіння і користування земельними ділянками в межах своєї юрисдикції (як у межах, так і за межами населених пунктів).

Як бути з тими радами, які все ж вагаються з об’єднанням?

Важливе інформаційне роз’яснення. У нас зараз є шанс. Якщо ми його не використаємо, то хтозна, чи випаде він іще. Тому всім – і владі, і громадським активістам потрібно їхати до людей і пояснювати, доводити, навіщо їм ця реформа та майбутні повноваження, і що вони в результаті отримають. Усі мають зрозуміти: у громаді, котра справді здатна самостійно себе забезпечити, рівень життя буде значно вищим. Люди самі повинні вирішити, з ким їм буде комфортно працювати і що вони з того об’єднання матимуть.

Ваше бачення кінцевого результату реформи.

Важко зараз говорити про кінцевий результат. Процес цей надзвичайно складний. Нам доведеться багато зробити і зіткнутися з багатьма труднощами. Головне, що Богодухівщина сьогодні – на стадії активної роботи. Є бачення з місць, хоча воно й не завжди відповідає запропонованій Методиці. Є сильні громади, котрі доводять своє право стати адміністративними центрами. Як я уже говорив, зміни ці продиктовані часом, вони нам дуже потрібні. І все ж реформа пройде, громади об’єднаються довкола центрів економічної активності і матимуть перспективи подальшого розвитку.