Андрій Вишневський про 5 років системи БПД

— Головним результатом є те, що прийнятий 2011 року Закон України «Про безоплатну правову допомогу» повністю впроваджено. Створено систему, яка включає 121 центр з надання безоплатної правової допомоги, понад 1 тис. штатних юристів та понад 5 тис. самозайнятих адвокатів, які безпосередньо надають таку допомогу. Для забезпечення оперативного реагування на повідомлення про затримання осіб, на звернення громадян про надання правової допомоги та на проблемні питання, які вони порушують, сьогодні цілодобово функціонує єдиний телефонний номер системи безоплатної правової допомоги — 0 800 213 103, що обслуговується всеукраїнським контактним центром системи безоплатної правової допомоги. Ми маємо чудові робочі стосунки з регіональними органами адвокатського самоврядування, багатьма громадськими організаціями, органами місцевого самоврядування, хоча не в усіх питаннях маємо однакову думку.

— Скільки людей за цей час отримали допомогу, у яких сферах? Які найпоширеніші проблеми, з якими звертаються клієнти?

— Ми маємо 232 тис. випадків захисту підозрюваних та обвинувачених. Для порівняння: за попередні 5 років, до створення системи БПД, коли захист за призначенням відбувався через колегії адвокатів, ця кількість була близько 12 тис., тобто в 20 разів менша. При цьому раннього доступу до правової допомоги у кримінальних провадженнях (протягом 2 годин з моменту затримання), який забезпечується з 01.01.2013, тоді не існувало. За 3,5 роки адвокати, які працюють у системі БПД, мають значні досягнення: завдяки ефективному захисту суди змогли ухвалити майже 500 виправдувальних вироків, майже 2 тис. рішень про закриття кримінального провадження за відсутністю складу або події злочину; у 13,5 тис. випадків засуджених було звільнено від відбування покарання з випробуванням; у понад як 6 тис. випадків було призначено мінімальне у межах санкції або більш м’яке покарання, ніж передбачене законом, у майже 3,5 тис. випадків вдалося домогтися зменшення обсягу обвинувачення. На жаль, порівняти ці результати з результатами за попередню п’ятирічку немає можливості, оскільки даних про це нам ніде не вдалося відшукати. З початку надання БПД у цивільних та адміністративних справах, а також свідкам і потерпілим у кримінальних провадженнях (тобто з 01.07.2015) до нас звернулося по допомогу 130 тис. осіб. 100 тис. з них отримали у центрах з надання БПД юридичні консультації, майже 23 тис. було призначено адвоката або штатного юриста центру для представництва в суді. Є сім основних сфер чи галузей права, з проблемами у яких до нас приходять клієнти: соціальне забезпечення, житлове, сімейне, спадкове, договірне та трудове право.

Чи справдилися сподівання і яким бачили розвиток системи 5 років тому?

— Насамперед, справдились сподівання на те, що можна суттєво зменшувати ризики бути незаконно затриманим,

побитим або катованим у правоохоронних органах, що можна поволі нівелювати обвинувальний ухил суду і поступово узвичаїти застосування судами Конвенції та практики ЄСПЛ, що можна знайти управу на свавільних і запанілих чиновників, що врешті-решт кожен тепер має шанс реалізувати право на справедливість. Внесок системи БПД в реалізацію цих сподівань є очевидним. Втім, вона є лише однією зі складових системи правосуддя, і тільки докорінне реформування судової влади і якісна зміна судового корпусу дадуть можливість повною мірою реалізувати право на справедливий суд. Нам вдалося організувати надання БПД в усіх видах справ усім визначеним законом суб’єктам права на неї на півтора роки раніше, ніж це було передбачено згаданим Законом 2011 року. Етап формування розгалуженої централізованої мережі доступу до гарантованої державою правової допомоги завершено. П’ятирічна історія інституціонального розвиту системи БПД є унікальним досвідом моделювання нових суспільних відносин і застосування на практиці теорії права в частині їх поетапного правового врегулювання.

Чим зараз приваблива система для адвокатів?

— Насамперед, в системі БПД адвокати отримують публічне визнання їх професійних заслуг. По-друге, завдяки постійному обміну досвідом і кращими практиками адвокати отримують унікальну можливість формування спільних стратегій і тактик захисту прав своїх клієнтів. По-третє, у системі БПД адвокати мають доступ до регулярного безоплатного для них підвищення кваліфікації та якісних методичних матеріалів. Все це підвищує конкурентоздатність адвокатів, які співпрацюють з центрами з надання БПД, на ринку юридичних послуг. Не думаю, що фінансова мотивація у цьому випадку має вирішальне значення для адвокатів.

Існує думка проти того, аби менеджери «керували» адвокатами у регіональних центрах з надання БПД. Чи показав цей підхід свою ефективність, яким чином?

— Принцип незалежності адвокатської діяльності — один із визначальних принципів побудови системи БПД. Сьогодні адвокати не є працівниками центрів з надання БПД, вони не є підлеглими їх директорів. Стосунки між адвокатами і центрами врегульовані законодавством і цивільно-правовим договором,

укладеним центром з адвокатом в інтересах суб’єкта права на БПД. Такий вид договору про надання правової допомоги передбачений частиною четвертою ст. 27 Закону «Про адвокатуру і адвокатську діяльність». Іншим важливим принципом є добровільність участі адвоката у наданні БПД. Натомість директор центру сам не надає правову допомогу. Основні компетенції, які він повинен мати, — суто управлінські, бо він здійснює менеджмент людських, фінансових, матеріальних, інформаційних ресурсів та організовує комунікації. Природньо, що цей підхід себе виправдав, бо інакшого підходу тут і бути не може.

Якими вас бачать міжнародні партнери? Чому вони співпрацюють з вами?

— Про те, якими вони нас бачать, мабуть, краще запитати у них самих або ж звернутися до звітів за результатами численних оцінювань та аудитів системи БПД, які проводились Офісом Ради Європи, Міністерством фінансів Королівства Нідерланди, Канадським бюро міжнародної освіти, Міжнародним фондом «Відродження» — усі вони оприлюднені і є у відкритому доступі на веб-сайті Координаційного центру www.legalaid.gov.ua. Міжнародні партнери співпрацюють з нами, оскільки нас поєднують спільні цінності: гідність та права людини, довіра та партнерство, прозорість та підзвітність, незалежність, інновації та прагнення досконалості. На практиці у співробітництві з ними з нашого боку це проявляється у декількох важливих для них, як і для нас, речах. Ми відкриті до удосконалення нашої діяльності і цінуємо будь-яку підтримку. Ми робимо для цього конкретні кроки — залучаємо партнерів до нашого внутрішнього планування та визначення напрямів подальшого розвитку. І головне — партнери завжди бачать вагомі результати своїх зусиль. Донори вважають систему БПД одним із найуспішніших державних проектів у сфері правосуддя і захисту прав людини. Вони визнають важливість її ролі з погляду реалізації й інших реформ у цій сфері.

Що плануєте робити далі, які плани?

— Пріоритет номер один — переорієнтація всієї системи з власне надання правової допомоги конкретним клієнтам на посилення правової спроможності та правових можливостей територіальних громад. Це важлива передумова успіху багатьох реформ, які проводяться в Україні: децентралізації, антикорупційної реформи, реформи правосуддя. Одним з інструментів реалізації цього пріоритету є розширення мережі точок доступу до правової інформації — створення понад 400 бюро правової допомоги в усіх районах та містах. Пріоритет номер два — створення ефективної системи управління правовими знаннями на основі хмарних технологій, яка дозволить розвивати людський потенціал правничої спільноти, наших численних партнерських мереж. Крім того, це дасть нам можливість пропонувати

системні удосконалення правового поля на основі аналізу результатів надання БПД. Вже до кінця цього року ми відкриємо п’ять міжрегіональних ресурсно-комунікаційних платформ у Києві, Харкові, Дніпрі, Одесі та Львові, які стануть основою інфраструктури системи управління правовими знаннями. Пріоритет номер три — децентралізація самої системи БПД, перехід від ієрархічної моделі підпорядкованих державних установ до мережі незалежних провайдерів БПД, мінімізація адміністративних витрат, створення сприятливого середовища на рівні територіальних громад для якісного забезпечення їх правових потреб та його стабільного фінансування з державного та місцевих бюджетів.