До уваги громадян та громадських об’єднань!

З 01.01.2016 набула чинності нова редакція Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (надалі - Закон про державну реєстрацію). Даним законом було внесено чимало суттєвих змін і до діючого законодавства, зокрема і до законодавства у сфері реєстрації громадських формувань.

Якщо раніше окремими законами встановлювалися особливості державної реєстрації громадських формувань, як-от політичних партій, громадських об’єднань, третейських судів тощо, то тепер є єдиний комплексний нормативно-правовий акт, яким врегульовано державну реєстрацію, як юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, так і громадських формувань.

Відповідно до статті 1 Закону про державну реєстрацію всі громадські формування реєструються Міністерством юстиції України та його територіальними органами.

У зв’язку з ліквідацією районних, районних у містах, міських (міст обласного значення), міськрайонних, міжрайонних управлінь юстиції 27.04.2016 Урядом прийнято постанову №326 «Про внесення змін до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2016 року №99», якою підтримано пропозицію Міністерства юстиції України щодо покладання виконання функцій з державної реєстрації громадських об’єднань їх відокремлених підрозділів, громадських об’єднань, що не мають статусу юридичної особи, місцевих та первинних професійних спілок, їх організацій та об’єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих організацій роботодавців та їх об’єднань, з підтвердження всеукраїнського статусу громадського об’єднання на відповідні Головні територіальні управління юстиції в областях та місті Київ.

Таким чином, єдиним суб’єктом державної реєстрації для громадських формувань, громадських об’єднань та друкованих засобів масової інформації є Головні територіальні управління юстиції.

На виконання вимог Закону про державну реєстрацію наказом Міністерства юстиції України від 09.02.2016 № 359/5 затверджено Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи (надалі – Порядок), розділом III якого врегульовано особливості проведення державної реєстрації громадських формувань через фронт-офіси.

Порядком передбачено, що державна реєстрація може проводитися за заявою заявника шляхом звернення до фронт-офісів, зокрема, до центрів надання адміністративних послуг, утворених відповідно до Закону України «Про адміністративні послуги», що забезпечують прийняття та видачу відповідно до цього Порядку документів під час державної реєстрації.

Центри надання адміністративних послуг передають заяву та електронні копії оригіналів документів для державної реєстрації, виготовлені шляхом сканування, у передбачених Законом випадках Міністерству юстиції України або його територіальним органам за місцезнаходженням громадського формування.

Державний реєстратор під час розгляду заяви використовує електронні копії оригіналів документів для державної реєстрації, виготовлені шляхом сканування, що долучені до такої заяви, та за необхідності запитує від відповідного фронт-офісу оригінали таких документів.

Крім того, реєстрація громадського об’єднання включена до Переліку адміністративних послуг органів виконавчої влади, які надаються через центри надання адміністративних послуг, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16 травня 2014 року №523-р «Деякі питання надання адміністративних послуг органів виконавчої влади через центри надання адміністративних послуг».

Таким чином, законодавством у сфері державної реєстрації врегульовані питання державної реєстрації громадських формувань за участю центрів надання адміністративних послуг.

Отже, громадяни та громадські об’єднання на сьогодні мають змогу отримати адміністративну послугу з питань державної реєстрації громадського об’єднання через центри надання адміністративних послуг.