Створення умов для всебічного розвитку талановитих та здібних учнів

Реальність сьогоднішнього дня в освіті виражається у зростаючих вимогах до універсальності знань і підйому рівня духовної культури учнів, для формування інтелектуального і духовного потенціалу суспільства, тобто у вихованні цільної високо моральної особистості, яка є конкурентоспроможною. Сучасний світ потребує мобільних, компетентних, енергійних з віковим інтелектом та високими творчими здібностями молодих людей. Раннє виявлення, навчання і виховання здібних, обдарованих та талановитих дітей складає одну з головних проблем удосконалення системи освіти.

Реалізація цих вимог в умовах звичайної загальноосвітньої школи можлива через планомірну і систематичну роботу з дітьми. Створення умов для оптимального розвитку обдарованих дітей, включаючи дітей, чия обдарованість на даний момент може ще не проявитися, а також просто здатних дітей, щодо яких є серйозна надія на подальший якісний стрибок у розвитку їх здібностей, є одним з головних напрямків роботи школи.

Найважливішим в організації роботи з обдарованими дітьми є створення загального поля креативності, яке сприяє розвитку творчих здібностей учнів, учителів, адміністрації. Складна та багатоаспектна проблема роботи з обдарованими дітьми потребує якісних нововведень на рівні теорії та практики. Значна увага приділяється організації роботи з обдарованими учнями в нашому районі. На сьогодні вже існує певна система роботи : виявлення дитячих здібностей, створення умов для їх розвитку, допомога у формуванні таланту учня, створення банку даних, зведена «Особиста картка обдарованого учня » для збору й систематизації інформації про школяра. Дуже важлива психологічна підтримка, робота з наставниками за індивідуальними планами щодо підготовки їх до участі в олімпіадах і конкурсах.

Для всебічного розвитку дітей та розвитку їх обдарованості у закладах освіти Богодухівського району створені оптимальні умови навчально–розвивального характеру. В цей процес задіяні такі резервні і коригуючи засоби: запровадження в навчальний процес інформаційно– комунікаційних технологій; постійний психолого–педагогічний супровід розвитку творчості; індивідуалізація навчально–виховного процесу; активізація співпраці з навчальними закладами нового типу з батьками; підвищення професійної майстерності вчителів–предметників; стимулювання творчого самовдосконалення та самореалізації учнів і вчителів.

В кожному навчальному закладі наявні свої пріоритети в організації системи роботи з обдарованими учнями. Більшість навчальних закладів активізують роботу з обдарованими шляхом індивідуалізації навчально–виховного процесу.

Загальна кількість обдарованих дітей, що навчаються в загальноосвітніх закладах станом на 2013/2014 навчальний рік становить 434 учні.

Організована робота по підготовці учнів до олімпіад, проведенню учнівських олімпіад, конкурсів, турнірів.

Районний методичний кабінет є науково–методичним центром супроводу учнівських олімпіад, конкурсів, творчих змагань, забезпечує науково-методичний супровід проведення ІІ-ІІІ етапів Всеукраїнських учнівських олімпіад із базових дисциплін, весняних тренувально-відбіркових зборів учнів, навчальних сесій обласної олімпіадної школи, шкільних, обласних турнірів із навчальних предметів, конкурсів учнівської творчості та конкурсів-захистів Малої академії наук України.

З цією метою створено банк олімпіадних завдань з усіх предметів, розроблено тематику, зміст тренінгів та практичних занять на тренувально-відбіркових зборах.

На методичній нараді районного методичного кабінету затверджуються графіки учнівських змагань, заслуховуються поточні інформації про хід та результати проведення, аналіз та підсумки участі учнів у конкурсах, турнірах, олімпіадах.

Вся ця інформація доводиться керівникам навчальних закладів та вчителям–предметникам. На всіх засіданнях районних методичних об’єднань одним із питань порядку денного є питання організації, активізації та результативності співпраці з обдарованими школярами.

Всі навчальні заклади здійснюють самоаналіз роботи з обдарованими школярами та талановитою молоддю. Результативність роботи з обдарованими учнями вимірюється участю і показниками виступу школярів у Всеукраїнських учнівських олімпіадах з базових навчальних дисциплін, різноманітних учнівських конкурсах.

Активізувалась участь школярів Богодухівського району у різноманітних міжнародних інтерактивних конкурсах. Досить популярним серед учнів є математичний конкурс «Кенгуру», в якому у 2013/2014 н.р взяли участь 781учень 2-х – 11-х класів, фізичний конкурс «Левеня» - 182 учня взяли участь.

У природничому конкурсі «Колосок» взяли участь 43 учні із 15 навчальних закладів району, (19%) отримали «Золотий колосок». У конкурсі «Соняшник» взяли участь 631 учень .

Окрім того, учні району брали участь у різних мовно–літературних конкурсах: ораторського мистецтва, з української мови ім. П. Яцика, ім. Т.Г. Шевченка, з англійської мови «Грінвіч», з російської мови «Лукоморье ».

Другий рік поспіль команди Богодухівського району представлені учнями з Богодухівської гімназії № 1, Богодухівського колегіуму № 2, Богодухівського ліцею № 3 беруть участь в обласних етапах Всеукраїнських турнірів юних журналістів, біологів, істориків, правознавців, географів.

У 2013/2014 н.р. І етапі олімпіад, в жовтні, взяли участь 1023 учні з навчальних закладів району.

У ІІ (районному) етапі (листопад - грудень) в 18 олімпіадах взяли участь 710 учнів 6-11 класів міських, сільських шкіл та шкіл нового типу. Нагороджені дипломами І,ІІ,ІІІ ступенів 210 учнів. Найбільшу кількість призових місць за рейтингами з предметів посіли команди Богодухівської гімназії №1 (директор Михасюк О.К..), Богодухівського колегіуму №2 (директор Ємельяненко Т. М.), Богодухівського ліцею №3 (директор Рубаник О.В.). Серед сільських навчальних закладів – Полковомикитівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (директор Ситник В.А.), Шарівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів (директор Бабак Л.Є.). Переможцями районного етапу стали 233 учня.

У 18 обласних предметних олімпіадах взяли участь 67 учасників Богодухівського району - учнів 7-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. З району визначено 12 переможців із 7 навчальних дисциплін: історії, географії, біології, української мови, педагогіки та психології, трудового навчання

Запорукою розвитку та добробуту будь-якої держави є її науковий потенціал. Виростити своїх вчених – нелегка і довга праця, а тому розпочинати її треба з шкільної парти. Однією із продуктивних форм наукової діяльності школярів в позаурочний час в системі наукових товариств є МАН. Мала академія наук України є творчим об’єднанням молоді, що забезпечує її інтелектуальний і духовний розвиток, підготовку до активної діяльності в галузі науки та сприяє самовизначенню в майбутній професії.

Навчальні заклади І-ІІІ ступенів: Богодухівська гімназія № 1, Богодухівський колегіум № 2, Богодухівський колегіум № 3, Гутянська ЗОШ І – ІІІ ст., Кленівська ЗОШ І – ІІІ ст., Полковомикитівська ЗОШ І – ІІІ ст., Ульянівська ЗОШ І – ІІІ ст. були учасниками І етапу (районного) Всеукраїнського конкурсу - захисту МАН України, що проходив з 25 листопада по 09 грудня 2013 року. Всього 22 роботи .

ІІ етап конкурсу-захисту проходив на базі Харківського національного університету ім. В.Н. Каразіна, Національного технічного університету «Харківський політехнічний інститут» , обласній станції юних туристів з 19 січня по 16 лютого.

На розгляд журі до 14 секцій 7 наукових відділень конкурсу – захисту було подано 17 науково –дослідницьких робіт учнів – переможців районних етапів із 7 навчальних закладів району.

Результативність у 2013/2014 навчальному році наукових досліджень Богодухівського району в конкурсі-захисті за відсотком призових місць від загальної кількості поданих робіт становить 41 %.

Учасники ІІ етапу конкурсу – захисту, які мешкають у сільській місцевості, вибороли 2 призових місця. Високу результативність за підсумками конкурсу – захисту мають юні дослідники Богодухівського колегіуму № 2 Богодухівської районної ради Харківської області.

За висновками журі конкурсу – захисту науково – дослідницькі роботи були виконані на достатньому науковому рівні, належний рівень підготовки учнів до публічного захисту. Загальна кількість переможців становить 7 учнів.

Також на базі навчальних закладів відбуваються тематичні заходи (семінари, майстер-класи, круглі столи, конференції, навчання в літній школі для здібних учнів тощо) та презентації передового педагогічного досвіду підготовки учнів до інтелектуальних змагань.

Начальник відділу освіти
І.Безмінова