Як поводитися з людьми, які мають психічні порушення – читайте в «Довіднику безбар’єрності»

«Довідник безбар’єрності» – гід із коректного спілкування, який зафіксував нові норми безбар’єрної мови.
   
    Він був започаткований у 2021 році за ініціативою першої леді Олени Зеленської у співпраці з громадськими організаціями, правозахисниками, психологами, батьками, що виховують дітей з інвалідністю, українськими та міжнародними експертами, і доступний за посиланням.
   
    На основі рекомендацій психіатра вищої категорії, психоаналітика Юрія Вольних надаються рекомендації, що потрібно робити, якщо ви вперше контактуєте з людиною, яка має психічне порушення:
   
    1. Розпізнати ознаки порушення. Зверніть увагу на те, як людина говорить, особливості її поведінки та реакції. Свідчити про порушення можуть:
   
    – сплутане, прискорене або уповільнене мовлення, повторення одних і тих самих слів і фраз, безглузді висловлювання, відповіді не по суті питань;
   
    – розсіяна увага, розгубленість, відповіді після тривалої паузи;
   
    – людина розмовляє сама з собою, з уявним співрозмовником, раптово замовкає та застигає на місці, прислухається до чогось;
   
    – людина повторює стереотипні ритуали;
   
    – рухове збудження, агресивна поведінка.
   
    У період екстрених ситуацій, зокрема воєнних дій, у людини може проявитися первинний психотичний епізод, тобто раніше подібних порушень не спостерігалося.
   
    2. Підтвердити психічне порушення. Встановіть контакт із людиною або з членами її сім’ї, опікунами, особами, які її супроводжують. Запропонуйте відійти в безпечне місце та поговорити. Будьте спокійними та готовими забезпечити конфіденційність розмови, якщо про це попросять. Розпитайте про симптоми психічного порушення та запропонуйте варіанти підтримки й допомоги. З’ясуйте, чи отримує людина професійну медичну допомогу.
   
    3. Підтримати. Підтримайте емоційно, поділіться спостереженнями щодо ментального порушення, окресліть його прояви. Поясніть людині або її близьким/опікуну необхідність отримання професійної допомоги.
   
    4. Допомогти звернутися до фахівця та переконатися, що допомога надана. Надайте контакти профільних спеціалістів, медичних та соціальних служб, «гарячих ліній».
   
    – «гаряча лінія» організації «Людина в біді» 0 800 210 160 (безкоштовно, цілодобово);
   
    – «гаряча лінія» з питань попередження самогубств та підтримки психічного здоров’я 7333 (цілодобово).
   
    Якщо потрібно, допоможіть зв’язатися або супроводьте людину до необхідних спеціалістів та служб. Лікар може провести консультацію і в онлайн-форматі, а також виписати рецепти та надіслати їх фото. За ними можна придбати препарати в аптеці.
   
    Візьміть контакти у самої людини або її родичів/опікуна, щоб ініціювати за необхідності повторну зустріч, дізнатися про результат звернення та наданої допомоги, за необхідності – повторити направлення до фахівців.
   
    Важливо, щоб людина мала список осіб, до яких потрібно звернутися в кризовій ситуації. Бажано мати зібрані документи, медичні виписки, рецепти, схеми лікування, довідку про інвалідність, рішення суду про часткову або повну недієздатність та відомості про призначеного опікуна.