Реформування виконавчої служби

Міністерство юстиції України спільно з громадськістю та експертами підготувало законопроекти, які дадуть можливість докорінно реформувати систему примусового виконання рішень судів та забезпечать запровадження в Україні інституту приватних виконавців. Йдеться про нову редакцію Закону України «Про виконавче провадження» і про проект Закону України «Про державну виконавчу службу і приватних виконавців». Законопроекти передбачають запровадження в Україні змішаної системи виконання судових рішень за участю приватних виконавців. В результаті реформи стягувач отримає вибір: звертатися до державного чи приватного виконавця судових рішень. Отже змішана система виконання судових рішень за участю приватних виконавців створить здорову конкуренцію в цій сфері.

За словами заступника Міністра юстиції України з питань виконавчої служби Сергія Шкляра, прийняття цих законів дозволить забезпечити реальне виконання рішень у розумні строки, запровадити ефективний механізм фінансування діяльності виконавчої служби та приватного виконавця. Разом з цим з’явиться мотивація роботи працівників виконавчої служби, а витрати бюджету на утримання органів державної виконавчої служби будуть зменшені, оскільки частину функцій заберуть на себе приватні виконавці. При цьому надходження до державного бюджету зростуть за рахунок реалізації майна приватними виконавцями на електронних торгах в СЕТАМ, завдяки збільшенню надходжень від виконавчого збору та за рахунок податків приватних виконавців. Він також повідомив, що всі необхідні процедури із запровадження змішаної системи будуть завершені вже до кінця поточного року. За словами Сергія Шкляра, приватним виконавцем може стати будь-яка особа, яка має 2 роки юридичного стажу, пройшла профільне стажування та відповідне навчання або особа, яка має 1 рік стажу роботи державним виконавцем, нотаріусом, адвокатом чи арбітражним керуючим і пройшла необхідне навчання. Іспити в кандидатів прийматиме кваліфікаційна дисциплінарна комісії, яку планують створити у поточному році.

Також передбачено страхування відповідальності приватного виконавця та його обов’язкове членство в Національній палаті приватних виконавців. Національна палата приватних виконавців займатиметься кваліфікацією своїх членів, здійснюватиме дисциплінарний нагляд за їх роботою, захищатиме права виконавців та розробить кодекс етики приватного виконавця. Законопроектами також прописані вимоги до приміщень приватних виконавців, засобів зв’язку, зберігання документів та ін.

Між тим, на першому етапі реформи, держава встановлює обмеження за окремими категоріями проваджень. Поки що виключно за державними спеціалістами залишаться судові справи, в яких боржником є держава, державні органи влади та самоврядування, підприємства та установи, в яких держава володіє щонайменше 25% акцій. Також лише державні виконавці працюватимуть з судовими рішеннями, в яких стягувачем є держава. Не дозволять приватним виконавцям на першому етапі займатися відчуженням державного чи комунального майна, а також вселяти та виселяти громадян.

Також передбачено створення відкритого реєстру боржників, куди будуть мати доступ працівники державних установ, правоохоронних органів, фінансових установ, державні, приватні виконавці і особи, щодо яких порушені провадження. Внесення в цей реєстр боржників відбуватиметься автоматично після відкриття виконавчого провадження.