Ухвалення Президентом України П.О.Порошенком Закону «Про добровільне об’єднання територіальних громад» викликало чимало запитань

Особливої уваги заслуговує питання фінансового забезпечення об’єднаних територіальних громад та громад, що не об’єднаються.

Роз’яснення з цього приводу надає начальник фінансового управління районної державної адміністрації О.Ф.Ковальов.

Щодо фінансового забезпечення об’єднаних територіальних громад

З 01 січня 2015 року до Бюджетного кодексу України внесено цілу низку змін, які фактично є основою для стимулювання громад до об’єднання та посилення їхньої спроможності шляхом встановлення механізму переходу об’єднаних територіальних громад на прямі міжбюджетні відносини з державним бюджетом (на сьогодні села та селища, міста районного значення отримують показники бюджету через районний бюджет). Об’єднані територіальні громади набувають статусу міст обласного значення.

Найважливішим питанням щодо стимулювання та реалізації об’єднання територіальних громад є фінансова підтримка, яка відбудеться у формі субвенцій для формування інфраструктури згідно зі стратегічними програмами розвитку територій (стаття 24-1 Кодексу). 

Основним джерелом фінансування шкіл та первинної медичної допомоги є також субвенція з Державного бюджету. 

Для фінансового забезпечення повноважень об’єднані територіальні громади отримають фінансові ресурси, основний з яких - 60% податку з доходів фізичних осіб, стаття 64 Бюджетного кодексу України (далі – Кодекс). Крім цього основного податку, відповідно до статей 69-1, 71 Кодексу, до бюджетів громад надходить 25% екологічного податку, 5% акцизного збору з реалізації підакцизних товарів, 100% єдиного податку, 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності, 100% податку на майно (нерухомість, земля і транспорт), збори та інші платежі відповідно до наведеного вище Кодексу.

Громади отримають фінансові ресурси, якими зможуть самостійно розпоряджатися за напрямами видатків, визначеними у статті 89 Кодексу. 

З районного рівня бюджетів після передачі повноважень об’єднаним громадам будуть надаватись послуги медицини другого рівня та проводитись видатки на заходи загально-районного значення, обласний бюджет буде фінансувати освіту – на утримання шкіл-інтернатів та вузів, - підготовку кадрів та медичну галузь - спеціалізовані заклади. Ці видатки також проводяться за рахунок субвенцій з Державного бюджету та доходів, які закріплені Кодексом. 

Змінами до Податкового кодексу України з 2015 року передбачено, що органи місцевого самоврядування встановлюють ставки та пільги по платі за землю не тільки в межах, але і за межами населених пунктів (стаття 10 Кодексу).

Щодо фінансового забезпечення громад, що не об’єднаються 

Законом України від 15 січня 2015 року № 118-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо уточнення та приведення окремих положень у відповідність із нормами діючого законодавства» внесено зміни до розділу "Прикінцеві та перехідні положення" Кодексу. Згідно з даними змінами, органи місцевого самоврядування, які не візьмуть участі в процесах об’єднання територіальних громад, з 2016 року будуть позбавлені можливості виконувати делеговані державою повноваження та зможуть здійснювати видатки лише на власні органи місцевого самоврядування, а також залишать за собою право на загальні видатки.