Впровадження нової системи електронного декларування

За наслідками семінару-навчання, який відбувся 04 серпня 2016 року у Харківській обласній державний адміністрації, керівником апарату Богодухівської районної державної адміністрації Івановою Л.М. 11 серпня 2016 року проведено нараду зі службовцями апарату та структурних підрозділів райдержадміністрації, які займають відповідальне становище (відносяться до посад державної служби категорії «Б») з питання щодо особливостей подання службовими особами електронних декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру за 2015 рік.

На нараді йшлося про впровадження з 15 серпня 2016 року нової системи електронного декларування.

Завідувач сектора з питань взаємодії з правоохоронними органами, запобігання та виявлення корупції апарату райдержадміністрації Дейкіна С.В. зупинилася на прийнятому Верховною Радою України 15 березня 2016 року Законі України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей подання службовими особами декларацій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру у 2016 році».

Даним законом внесено зміни до Кодексу України про адміністративні правопорушення, відповідно до яких у статті 172-6 передбачено, що подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування тягне за собою накладення штрафу від однієї тисячі до двох тисяч п'ятисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідальність за цією статтею за подання завідомо недостовірних відомостей у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, стосовно майна або іншого об’єкта декларування, що має вартість, настає у випадку, якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму від 100 до 250 розмірів мінімальної заробітної плати.

В той же час, відповідно до змін, до статті 366-1 Кримінального кодексу України в разі якщо такі відомості відрізняються від достовірних на суму понад 250 розмірів мінімальної заробітної плати, то це карається штрафом від двох тисяч п'ятисот до трьох тисяч неоподаткованих мінімумів доходів громадян або громадськими роботами на строк від ста п'ятдесяти до двохсот сорока годин, або позбавленням волі на строк до двох років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років».

Крім того передбачено, що упродовж семи днів після подання декларації суб'єкт декларування має право подати виправлену декларацію.

Законом враховано, що суб’єкт декларування має право проживати — постійно чи тимчасово — в іншому місці, ніж місце його реєстрації, а тому в декларації він має вказати як зареєстроване місце проживання, так і місце фактичного проживання або поштову адресу, на яку суб’єкту декларування Національним агентством може бути надіслано кореспонденцію.

Відтепер декларування підлягає цінне рухоме майно, вартість якого перевищує не 50. а 100 мінімальних заробітних плат. При цьому декларування такого цінного рухомого майна (крім транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів), права на яке набуті до подання суб’єктом декларування першої декларації відповідно до вимог цього Закону, здійснюється з обов’язковим зазначенням інформації про набуття такого майна до початку періоду здійснення діяльності із виконання функцій держави або місцевого самоврядування або у такий період. При цьому зазначення даних щодо його вартості та дати набуття у власність, володіння або користування не є обов’язковим.

Відомості про видатки та інші правочини зазначаються у разі, якщо розмір відповідного видатку перевищує 50 мінімальних заробітних плат, встановлених на 1 січня звітного року; до таких відомостей включаються дані про вид правочину, його предмет. На письмовий запит Національного агентства з питань запобігання корупції суб’єкт декларування надає інформацію щодо найменування контрагента.

Державні органи, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, а також юридичні особи публічного права зобов’язані перевіряти факт подання суб’єктами декларування, які в них працюють (працювали), відповідно до цього Закону декларацій та повідомляти Національне агентство про випадки неподання чи несвоєчасного подання таких декларацій у визначеному ним порядку. Відповідальність за несвоєчасність подання декларації за статтею 172-6 Кодексу України про адміністративні порушення наставатиме лише у разі, якщо це буде вчинено без поважних причин. Переліку поважних причин Закон не містить — вони будуть визначатися на розсуд суду.

Згідно з законом повна перевірка декларації полягає у з'ясуванні достовірності задекларованих відомостей, точності оцінки задекларованих активів, перевірці на наявність конфлікту інтересів та ознак незаконного збагачення і може здійснюватися у період здійснення суб'єктом декларування діяльності, пов'язаної з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, а також протягом трьох років після припинення такої діяльності. Національне агентство отримує можливість проводити перевірку декларації на підставі інформації, отриманої від фізичних та юридичних осіб, із засобів масової інформації та інших джерел, про можливе відображення у декларації недостовірних відомостей.

І головне: вже у 2016 році службові особи, які на день початку роботи електронної системи декларування займають відповідальне або особливо відповідальне становище, зобов’язані подати щорічні декларації за минулий рік протягом 60 календарних днів після початку роботи системи.

Для заповнення декларації у системі кожен суб’єкт декларування повинен мати електронно-цифровий підпис (далі ЕЦП) або BankID, про це присутнім розповів головний спеціаліст сектору інформаційно-комп’ютерного забезпечення апарату райдержадміністрації Скирда О.О.

Акредитований центр сертифікації ключів Інформаційно-довідкового департаменту державної фіскальної служби забезпечує безкоштовними послугами ЕЦП. До переліку документів, необхідних для отримання послуг входить — реєстраційна картка; копія паспорта підписувача (копії 1-2 сторінок (3-6 за наявності відміток) та сторінка з відміткою про реєстрацію місця проживання) або документ, що його замінює; копія картки платника податків, засвідчена підписом власника.

У апараті районної державної адміністрації та її структурних підрозділах визначено осіб, на яких покладено відповідальність за створення, впровадження та підтримку ЕЦП.

Ознайомитися з тестовим режимом е-декларування можна за посиланням: http://try.declaration.org.ua/#NAZK