Особливості спілкування залежно від порушення, яке має людина (зору, слуху, мовлення)
Наприкінці осені минулого року в «Довідник безбар’єрності», який створений за ініціативою першої леді Олени Зеленської, інтегрували розділ про взаємодію із захисниками у мирному житті. Новий розділ «Люди з досвідом війни. Гідність. Взаємодія» розповідає про комунікацію, засновану на повазі до гідності. Зокрема, йдеться про особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають порушення зору: - при зустрічі обов’язково назвіть себе та людей, які з вами. Можете описати місце, де ви перебуваєте (якщо це буде доречно); - можете запропонувати людині свою руку; - завжди звертайтеся напряму до людини з порушеннями зору, а не до її супровідника/супровідниці; - якщо ви читаєте для людини, яка погано бачить, спочатку розкажіть їй про те, що ви збираєтеся читати. Не пропускайте інформацію, якщо вас про це не попросять. Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають порушення слуху: - розмовляючи з людиною, дивіться на неї; - щоб привернути увагу людини, назвіть її ім’я. Можна помахати їй рукою або легенько постукати по плечу, але це не має бути несподівано. Намагайтеся встановити зоровий контакт, висловлюйте свою думку чітко й лаконічно; - говоріть рівно, не варто надмірно підкреслювати що-небудь; - якщо вас просять кількаразово повторити щось, спробуйте перефразувати сказане; - не затуляйте своє обличчя руками, волоссям чи будь-якими предметами (часто люди з порушеннями слуху чудово читають по губах); - не змінюйте тему розмови без попередження. Використовуйте фрази-містки на кшталт: «Добре, тепер ми можемо обговорити…»; - запитайте, чи не буде простіше підтримувати зв’язок у переписці; - інформацію, яка містить число чи адресу, краще написати. Особливості комунікації з ветеранами/ветеранками, які мають порушення мовлення: - не ігноруйте людей, яким важко говорити, не перебивайте людину, починайте говорити лише тоді, коли переконаєтеся, що вона договорила; - уважно вислухайте людину, будьте терплячими, зачекайте поки людина сама закінчить фразу; - не виправляйте людину і не закінчуйте думку за неї; - не намагайтеся пришвидшити розмову; - не робіть вигляд, що зрозуміли людину, якщо насправді це не так, — краще перепитати; - підтримуйте візуальний контакт. Особливості спілкування з ветеранами/ветеранками, які мають ментальні порушення: - не треба думати, що людина, яка має ментальні порушення, обов’язково потребує спеціального поводження; - спілкуйтеся з людиною як з особистістю. Не варто робити передчасних висновків на основі досвіду спілкування з іншими людьми, які мають такий самий діагноз; - міфом є думка, що люди, які мають проблеми, пов’язані із ментальним здоров’ям, більше за інших схильні до насильства.